Thursday, 29 January 2015

JENIS-JENIS KASUT SUKAN

3.    JENIS-JENIS KASUT SUKAN
Running Shoes
Atlit perlu memakai kasut dengan lebih impak kusyen. Kasut lari direka untuk memberikan penyerapan kejutan maksimum keseluruhan kaki. Seperti kasut juga harus mempunyai kawalan tumit yang baik. Walaupun bukan untuk merawat semua, kualiti kasut ini membantu dalam  berjalan / sukan mencegah “shin splints”, tendinitis, sakit tumit , tekanan fraktur dan sindrom berlebihan yang lain.

Walking Shoes
Jika berjalan adalah sukan anda atau saranan doktor anda untuk rawatan kardiovaskular, pakailah kasut ringan. Penyerapan kejutan tambahan di tumit kasut dan terutamanya di bawah bola kaki (kawasan metatarsal ). Ini akan membantu mengurangkan sakit tumit ( fasciitis plantar dan pam lebam ) dan juga keradangan dan kelembutan dalam bola kaki ( metatarsalgia ). Kasut dengan sedikit bulat tunggal atau jumpelang bawah juga membantu dengan mengalihkah berat dengan lancar dari tumit ke jari kaki sambil mengurangkan kuasa-kuasa di seluruh kaki. “Walking shoes” mempunyai lebih ketegaran di hadapan supaya anda boleh “roll off” jari kaki anda daripada liku seperti yang anda lakukan dengan “running shoes”.

Aerobic Shoes
Kasut untuk aerobik harus ringan untuk mengelakkan keletihan kaki dan mempunyai penyerapan kejutan tambahan di tunggal di bawahnya bola kaki (kawasan metatarsal ) , di mana tekanan yang banyak berlaku. Jika boleh, bersenam di atas permaidani.

Tennis Shoes
Pemain tenis memerlukan kasut yang menyokong kaki semasa gerakan pantas “side-to-side” atau perubahan dalam berat badan. Kasut yang menyediakan kestabilan di bahagian dalam dan luar kaki adalah pilihan yang penting. Fleksibiliti dalam tunggal di bawahnya bola kaki membolehkan berulang, pergerakan ke hadapan cepat bagi tindak balas yang cepat di net. Anda perlu penyerapan kejutan kurang sedikit dalam kasut jika anda bermain tenis atau sukan raket yang lain. Di gelanggang lembut, pakai kasut soled lembut yang membolehkan cengkaman
yang lebih baik. Di gelanggang keras , perlu ada tapak kasut yang mempunyai bunga yang lebih besar. 

Basketball Shoes
Jika bola keranjang adalah sukan anda, pilih kasut dengan tebal, tapak yang sengit. Ini memberikan kestabilan tambahan apabila berjalan di gelanggang. Kasut tinggi bahagian atas menyediakan sokongan apabila mendarat dari lompatan dan boleh membantu mencegah kecederaan buku lali.

Cross Trainers
Kasut “Cross Trainers” menggabungkan beberapa ciri di atas supaya anda boleh mengambil bahagian dalam lebih daripada satu sukan. Seorang “Cross Trainers”
yang baik harus mempunyai fleksibiliti dalam kaki depan yang anda perlukan untuk berjalan digabungkan dengan kawalan sisi perlu untuk senamrobik atau tenis.

CARA MEMILIH KASUT
Walaupun kasut berjogging berasa selesa apabila anda berada di kedai sukan, ujian sebenar adalah selepas beberapa batu di laluan atau asfalt. Anda akan cepat menyedari bahawa kasut yang sempurna adalah mempunyai lebih kaitan dengan bentuk kaki anda dan gaya anda berjalan daripada mempunyai logo yang dijahit di sebelah.
Artikel ini membincangkan bagaimana untuk membuat pilihan kasut jogging anda. Untuk melihat gaya kasut semakin popular minimalis, lihat artikel “REI Expert Advice” ”Barefoot/Minimalist Running Shoes: How to Choose - Road Runners atau Trail Runner?”

“Road Runners” atau “Trail Runners”?
“Road running shoes” direka untuk turapan dan forays sekali-sekala ke permukaan penuh dengan sedikit rintangan (jalan api, laluan alam semulajadi , laluan kayu cip ). Ringan dan fleksibel , ia dibuat untuk mengurangkan atau menstabilkan kaki semasa langkah yang berulang walaupun dipermukaan keras.
Trail running shoes dasarnya meningkatkan ciri kasut yang direka untuk laluan di luar jalan raya. Ia dipertingkatkan dengan “outsoles” agresif untuk daya tarikan yang kukuh dan diperkuatkan untuk menawarkan kestabilan, sokongan dan perlindungan daripada gangguan . Jika secara rutin anda melaui akar, batu, lumpur , lubang atau halangan lain semasa berjalan, anda boleh pilih “trail running shoes”
Tip:  Jika anda tidak dapat mencari “trail shoe” yang sesuai untuk  mekanikal berjalan, lebih baik anda memilih “road running shoe”
Ketahui Kaki Anda
Saiz Kaki: Jika anda tidak yakin tentang saiz kasut anda atau jika satu kaki adalah lebih besar daripada yang lain, adalah terbaik untuk mengukur kaki anda di kedai kasut yang mempunyai peranti Brannock (alat logam rata dengan slider yang mengukur panjang, lebar dan panjang kaki ke tumit) Jika boleh, cuba kasut untuk memastikan ia sesuai. Kasut yang menentukan saiz kasut , seperti yang diterangkan di bawah, diubah oleh pengeluar dan juga dari satu model kasut yang lain. Anda mungkin memerlukan setengah saiz atau saiz penuh yang lebih kecil atau lebih besar daripada anda fikirkan.
Kebanyakan lelaki memakai kasut D- lebar; kebanyakan wanita memakai B- lebar. Anda tidak perlu memakai kasut mengikut jantina kerana pada dasarnya ia adalah sama. Lelaki: Cuba kasut wanita jika anda mempunyai kaki yang kecil. Wanita: Cuba kasut lelaki jika anda mempunyai kaki yang lebih besar atau lebih lebar. Jika kasut itu sesuai, pakailah!
Bentuk Arch : Jika anda keluar dari tab mandi atau kolam , lihat jejak yang anda tinggalkan di lantai atau simen. Bentuk jejak anda akan menunjukkan jenis tapak kaki yang anda ada. Bentuk tapak kaki anda mempengaruhi cara anda berjalan atau berlari

“Biomechanics of Running”
Bentuk kaki anda berkait rapat dengan pergerakan jika anda berjalan atau berlari. Dengan setiap langkah, tumit anda biasanya yang pertama jejak pada tanah. Ia sedikit masuk dan tapak kaki akan digunakan untuk mengurangkan impak. Kaki anda kemudian sedikit ke luar dan untuk mewujudkan satu loncatan untuk menggerakkan langkah seterusnya.
Bagaimanapun, sebagai pelari, kita masing-masing mengalami peringkat sisi seperti melangkah . Ciri-ciri utama:
Pronasi adalah kaki akan secara semula jari berputar dan diikuti dengan tumit. Asas ( neutral) pronasi membantu menyerap impak, melegakan tekanan pada lutut dan sendi. Ia adalah sifat neutral , biomekanikal yang cekap kepada pelari.
Overpronasi adalah satu bentuk putaran kaki ke dalam secara semulajadi. Ia disifatkan yang majoriti memberi kesan kepada pelari, memberikan mereka pada risiko sakit lutut dan kecederaan. Overpronasi perlu kestabilan atau kawalan gerakan kasut.
Supinasi (juga dipanggil pronasi-ke bawah) adalah putaran kaki ke luar yang mengakibatkan pengurangan impak yang tidak mencukupi semasa mendarat. Beberapa pelari supinasi, tetapi mereka memerlukan kasut yang banyak kusyen dan fleksibiliti.
Ilustrasi di bawah menunjukkan mekanik kaki kanan seorang pelari :
Bagaimana anda boleh pastikan cara anda berjalan / berlari? Seorang “podiatrist” atau ahli terapi fizikal pasti boleh memberitahu anda , tetapi jawapan yang lebih mudah mungkin dalam almari anda. Jika anda mempunyai sepasang kasut yang baik untuk berjalan / berlari, cuba periksa corak pada tapak kaki.
  • Satu langkah neutral ditunjukkan melalui pemakaian ke bola kaki dan sebahagian kecil daripada tumit.
  • Overpronasi dikenal pasti dengan corak pemakaian sepanjang bahagian tepi dalam kasut anda.
  • Supinasi ditanda dengan memakai sepanjang bahagian luar kasut anda.
Jenis “Running Shoes”
Kasut berkusyen mempunyai penyerapan kejutan tinggi dan medial minimum ( sebelah arch ) sokongan. Ia terbaik untuk pelari yang pronasi atau supinasi ringan. Kasut kusyen juga baik untuk pelari semasa berjalan di kaki lima. Sebab: Rintangan minor di permukaan seperti jalan kotor memberikan kaki sedikit dari berulang-ulang, “same-port strike”  biasanya mengalami pada permukaan keras .
Kestabilan kasut membantu menurun pronasi asas. Ia sesuai untuk pelari biasa atau kepada yang overpronasi sederhana. Ia sering termasuk dengan "post" (lihat Kasut Pembinaan 101, di bawah) dalam bahagian tengah tapak kaki.
Kawalan gerakan kasut menawarkan ciri-ciri seperti tumit lebih keras atau reka bentuk yang dibina untuk melawan overpronasi . Ia terbaik untuk pelari yang sederhana untuk overpronasi yang teruk.
Berikut adalah beberapa garis panduan umum :

Pronators
Overpronators
Supinators
Foot mechanics
Normal inward roll
Excessive inward roll
Excessive outward roll
Foot shape
Low arch
Flat foot to low arch
Medium to high arch
Shock absorption
in stride
Good
Good
Poor
Recommended
shoe last
Semi-curved
Straight
Curved
Recommended
type of shoe
Stability
Motion Control
Cushioning
“Shoe Construction 101”
Bahagian Atas
Ini merujuk kepada bahagian atas kasut
  • Kulit sintetik adalah lebih tahan lama, bahan tahan lelasan lembut yang diperolehi terutamanya daripada nilon dan poliester. Ia lebih ringan, pengeringan lebih cepat dan lebih sesuai untuk pernafasan kaki daripada kulit sebenar. Selain itu, ia tidak memerlukan “break-in time”
  • Nilon dan nilon mesh adalah bahan tahan lama yang paling biasa digunakan untuk mengurangkan berat badan dan meningkatkan pernafasan kaki .
  • TPU ( termoplastik urethane ) lapisan berada pada kedudukan yang lebih panel pada kasut untuk pernafasan (seperti di arch dan tumit ). Ia kecil, lelasan-menentang Tambahan, ia membantu meningkatkan kestabilan dan ketahanan.
  • Kalis air / bernafas bahagian atas menggunakan membran terikat pada bahagian dalam lapisan. Membran ini akan menhalang lembapan daripada memasuki sementara membolehkan kaki bernafas. Kasut yang mempunyai membran ini adalah untuk menjaga kaki supaya lebih kering dalam persekitaran basah dengan sedikit keseimbangan dalam pernafasan.
“Midsole Technology”

The midsole is the cushioning and stability layer between the upper and the outsole.
  • EVA (etilena vinil asetat ) adalah sejenis buih yang biasa digunakan untuk midsole-running shoe. Kasut berkusyen sering menggunakan satu lapisan EVA. Ada yang dimasukkan pelbagai ketumpatan EVA untuk corak fleksi tertentu.
  •  “Posts” adalah kawasan-kawasan lebih kukuh EVA (kepadatan dwi , ketumpatan - empat roda, berkepadatan berbilang , mampatan-acuan ) ditambah untuk mewujudkan kompres lebih pada bahagian dalam “midsole” . Sering ditemui pada kestabilan kasut, “post” digunakan untuk menurun pronasi atau meningkatkan ketahanan. “Medial post” mengukuhkan sebelah arch setiap “midsole” , kawasan yang sangat dipengaruhi untuk overpronasi.
  • Plat diperbuat daripada lapisan nipis, bahan agak fleksibel (selaluny nilon atau TPU ) yang keras untuk bahagian depan kasut. Plat, sering digunakan dalam “trail runner”, melindungi bahagian bawah kaki anda apabila impak kasut terkena batu dan akar.
  • Shanks “midsole” yang keras dan melindungi tumit dan arch. Ia meningkatkan kekuatan kasut itu apabila berjalan di kawasan berbatu. “Ultralight backpackers sering memakai “trail runners” yang ringan dengan plat untuk perlindungan dan “Shanks” adalah untuk perlindungan dan sokongan
  • TPU ( termoplastik urethane ) adalah plastik yang fleksibel digunakan dalam beberapa “midsoles” sebagai alat penstabilan.
“Shoe Lasts”
 “Last”  merujuk kepada kedua-dua bentuk kasut dan juga bentuk, atau acuan , di sekeliling di mana kasut yang direka.
Apabila merujuk kepada bentuk kasut :.
  • “Straight last” adalah sesuai jika anda overpronasi atau mempunyai fleksibel, arch yang rata. Ia membantu untuk mengawal pergerakan masuk.
  • “Curved last” direka untuk underpronasi dengan mampat, arch yang tinggi. Bentuk melengkung menggalakkan untuk pergerakan masuk .
  • “Semi-curved last” mewakili bahagian tanah tengah. Ia adalah sesuai untuk pronasi neutral.
Juga rujuk kepada bentuk kasut.

  •  “Board-lasted shoes” dibuat dengan sekeping papan serat yang dilekatkan di atas dan kemudian di “midsole” / “outsole”. Kasut ini menawarkan kestabilan dan kawalan gerakan yang diperlukan oleh overpronator.
  • “Combination-lasted” dibuat dengan dijahit atas ke dalam sarung kaki yang kemudiannya dilekatkan terus kepada “midsole” / “outsole” tanpa mana-mana papan di antaranya. Ini fleksibel dan juga kusyen terbaik untuk supinator itu.
  • “Combination-lasted” tahan pada separuh belakang untuk kawalan pergerakan dan sokongan, yang tahan di depan untuk kusyen dan fleks . Ini adalah pendekatan yang paling biasa dan boleh digunakan pelbagai jenis kaki.
Komponen Kasut Yang Lain
  •  “Heel Counter” Ini merujuk kepada struktur mampat di sekitar tumit. Ia menyediakan kawalan gerakan dan kadang-kadang ditambah dengan baji tumit, yang menambah sokongan dan kusyen untuk tumit. Ia boleh membantu pelari mempunyai masalah pada Achilles tendonitis.
  • “Medial post or torsion bar” Ini adalah terletak di sisi kasut untuk membantu mengawal lebihan gerakan masuk atau ke luar. Ia direka untuk lebih- pronator atau supinator .
  • “Outsole”. Ini adalah di mana getah yang berada di  jalan raya. “Running shoes” dibuat dengan getah karbon lasak di tumit . Getah ini menyediakan lebih kusyen - sering digunakan pada kaki depan. “Runner trail”  mempunyai semua “outsoles” karbon getah bagi menghadapi pemakaian “runner trail”, manakala kasut perlumbaan jalan raya selalunya mempunyai semua getah untuk mengurangkan berat badan.
Tip Kesesuaian dan Ikatan
Apabila mencuba satu kasut:
  • Cuba kasut sehingga hari terakhir. Kaki anda biasanya akan membengkak sedikit semasa aktiviti hari dan akan membesar kemudian. Ini membantu anda mengelakkan membeli kasut yang terlalu kecil.
  • Jika anda memakai orthotics, pastikan anda membawa ia bersama-sama. Ia memberi impak pada kasut.
  • Pertimbangkan “insole” selepas pasaran (footbed) seperti yang dari Superfeet , “sole” atau “Spenco”. Pengeluar kasut cenderung untuk menyediakan sol generik dengan kasut mereka kerana banyak pelari menggunakan orthotics mereka sendiri atau sol. Sol datang dalam model yang boleh meningkatkan keselesaan, sokongan atau sesuai- atau semua 3.
 teknik ikatan untuk pelbagai jenis kaki:

What About Barefoot Running?
“Running barefoot” telah wujud sejak awal manusia. Selain itu, berlari dengan kasut yang khusus adalah satu fenomena yang terbaru, tetapi satu yang cepat dikuasai adalah larian landskap.
Hari ini, gerakan “barefoot running” tiba-tiba menjadi popular sekali lagi. Mengapa ? Penyelidikan telah menunjukkan bahawa apabila memakai kasut berlari tradisional, satu cenderung adalah tumit berada di tanah dahulu. Ini kerana tumit kasut mempunyai kusyen tinggi. Walau bagaimanapun, dengan “barefoot runner”, ia adalah pertengahan kaki atau kaki depan yang dahulu berada di tanah. Mereka percaya bahawa ini mungkin mengurangkan impak dan mengurangkan kecederaan semasa berlari.
Penyelesaian: “Minimalist or Barefoot Shoes”
 “Barefoot running adalah benar-benar tidak menghairankan, keras pada kaki tender, terutama apabila di atas permukaan kasar. Jika anda berminat untuk cuba “barefoot running” pertama mempertimbangkan " hybrid minimalist shoes”. Dengan yang sederhana " heel drop " 4 -5mm , ini menawarkan peralihan yang baik antara kasut berjalan tradisional ( dengan heel drop 10mm ) dan tumit yang rata ( " zero drop" ) yang dikenali sebagai “barefoot shoes”. Kedua-dua gaya “minimalist” dan “barefoot shoes” menggalakkan gerakan berjalan semula jadi.
Dinasihatkan untuk bermula dengan perlahan-lahan, kemudian beransur-ansur meningkatkan masa anda supaya kaki anda dapat disesuaikan untuk menggunakan otot yang berbeza.

Shoe FAQs
Q: How snug should a running shoe fit?
A: Aim for a thumbnail's length of extra space in the toebox. This helps you avoid losing toenails since your toes won't jam against the end when running downhill or when your feet swell. The width should be snug but allow a bit of room for your foot to move without rubbing. Laces should be snug but not tight.
Q: What is the typical lifespan of a running shoe?
A: In general, a pair of running shoes should last between 400 to 500 miles of running (3 or 4 months for regular runners). This varies depending on your running mechanics. Take a look at your shoes. While the uppers will often look good, check the midsole and outsoles to see if they are compressed or worn.
Q: If I wear an orthotic to correct my pronation, do I still need a motion-control shoe?
A: You may be OK with a neutral shoe, but a motion-control shoe will offer additional support.
Q: Can I use a road shoe for running trails?
A: Absolutely, just keep in mind that a trail shoe will give you more traction on rough or loose surfaces than a road shoe.
Q: If I supinate, can I wear a shoe that is for overpronators?
A: You shouldn't. It's best to go with the shoe that coordinates with your body mechanics to avoid any injuries.
Q: Is it OK to do a race or long run while wearing new shoes?

A: The best approach is to do a short run first to see how your new shoes feel. You want to make sure the shoe is right for you before hitting a trail or pounding the pavement in a race.

No comments:

Post a Comment